A continuació,
abans d'analitzar qualsevol instrument per a la detecció d'aquest tipus
d'alumnat, cal recórrer a els treballs on s'arrepleguen les característiques
que defineixen a aquest tipus d'alumnat. Per açò, es realitza una selecció de
les característiques de l'alumnat amb altes capacitats. En aquest sentit,
González, M.C. i González, J.P. (1997) agrupen en quatre apartats les diferents
característiques que poden mostrar aquest tipus d'alumnes:
- El primer apartat, tracta de l'habilitat general que fa referència a les capacitats d'aprenentatge dels alumnes, a la forma i al ritme d'adquisició d'aquests aprenentatges.
- El segon apartat, tracta l'habilitat motriu que fa referència a la motricitat fina i gruixuda, així com a l'adquisició de continguts relacionats amb aquest domini (lateralització, orientació espacial, manipulació, etc.).
- El tercer apartat, tracta sobre l'habilitat creativa on es té en compte tant el nivell de creativitat de l'alumne com el nivell de realització de la tasca.
Finalment, en el
quart apartat, tracta l'habilitat social on es consideren importants trets de
l'alumne relacionats amb la personalitat, la capacitat de lideratge, la
conducta prosocial, etc.
Així mateix,
destacar que molts dels problemes conductuals que s'han registrat amb aquest
tipus d'alumnes s'han relacionat amb les particulars característiques afectives
i cognitives. Existeix un cert nivell d'acord per a afirmar, que l'alumnat amb
altes capacitats sol presentar alteracions conductuals, ja que a causa de les
seues característiques se senten diferents de la majoria dels xiquets de la
seua edat. Entre els diferents factors causants d'aquestes alteracions, es
troben: la sensibilitat social, el context familiar, la disincronía, etc. A
continuació es presenten una bona part de trets comuns pel que fa a les seues
característiques, considerant principalment tres àrees: intel·lectuals, socials
i emocionals.
Quant a les
característiques intel·lectuals, la principal peculiaritat d'aquests alumnes és
la seua alta capacitat intel·lectual, ja que manifesten una intel·ligència
excepcional per la facilitat i rapidesa a aprendre, combinar i utilitzar
coneixements. En general, tenen una gran capacitat d'abstracció i inusual
capacitat per a processar la informació, a causa que tenen una atenció i
memòria més àmplia i posseeixen una major facilitat per a automatitzar les
destreses i procediments mecànics. Aquest tipus d'alumnes presenten una gran
habilitat per a resoldre situacions problemàtiques i una tendència a examinar
l'inusual i establir nexes de relació entre conceptes que aparentment no els
tenen.
Una altra de les
característiques que els revela és la bona habilitat verbal, així com una bona
comprensió de les subtileses del llenguatge, ja que utilitzen un vocabulari i
unes expressions bastant inusuals per al seu desenvolupament maduratiu. A més,
destacar que tenen un elevat nivell de creativitat en els seus treballs,
aportant diferents punts de vista, idees noves i oferint solucions originals.
Atenent a les
característiques socials, aquest tipus d'alumnes posseeixen diferents
expectatives en les quals influeix l'edat, el gènere, i el context cultural i
social. Són alumnes perfeccionistes, hipersensibles i persistents a mantenir el
seu punt de vista, ja que solen tenir poca tolerància als seus errors, i als
dels seus iguals. En ocasions, s'imposen objectius molt alts a causa de la seua
alta motivació interna cap al coneixement, però convé recordar que és necessari
plantejar metes que siguen assumibles perquè no es produïsca un bloqueig
emocional.
Per Keila moro (Trabajo propio) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], undefined. |
D'altra banda, i a
l'hora d'interactuar amb els seus iguals, aquest alumnat sol evitar la
demostració de les seues capacitats per a no ser rebutjats per la resta dels
seus companys. Aquest fet, pot desembocar en un baix rendiment acadèmic i fins
i tot en fracàs escolar.
Respecte a les
seues característiques emocionals, presenten un elevat nivell d'autoconeixement
i despreocupació per les normes socials. A més, solen expressar amb profunditat
i de manera espontània els seus sentiments i conviccions, ja que són alumnes
amb un agut sentit de la llibertat, humor i justícia.
Encara que les
característiques mostrades anteriorment poden servir com a criteris
d'identificació d'aquests alumnes, destacar que no sempre se solen donar totes
com bé assenyalen els experts en el tema.
No hay comentarios:
Publicar un comentario