martes, 6 de diciembre de 2016

CARACTERÍSTIQUES D’ALUMNES AMB ALTES CAPACITATS



A continuació, abans d'analitzar qualsevol instrument per a la detecció d'aquest tipus d'alumnat, cal recórrer a els treballs on s'arrepleguen les característiques que defineixen a aquest tipus d'alumnat. Per açò, es realitza una selecció de les característiques de l'alumnat amb altes capacitats. En aquest sentit, González, M.C. i González, J.P. (1997) agrupen en quatre apartats les diferents característiques que poden mostrar aquest tipus d'alumnes:

  • El primer apartat, tracta de l'habilitat general que fa referència a les capacitats d'aprenentatge dels alumnes, a la forma i al ritme d'adquisició d'aquests aprenentatges.
  • El segon apartat, tracta l'habilitat motriu que fa referència a la motricitat fina i gruixuda, així com a l'adquisició de continguts relacionats amb aquest domini (lateralització, orientació espacial, manipulació, etc.).
  • El tercer apartat, tracta sobre l'habilitat creativa on es té en compte tant el nivell de creativitat de l'alumne com el nivell de realització de la tasca.

Finalment, en el quart apartat, tracta l'habilitat social on es consideren importants trets de l'alumne relacionats amb la personalitat, la capacitat de lideratge, la conducta prosocial, etc.

Així mateix, destacar que molts dels problemes conductuals que s'han registrat amb aquest tipus d'alumnes s'han relacionat amb les particulars característiques afectives i cognitives. Existeix un cert nivell d'acord per a afirmar, que l'alumnat amb altes capacitats sol presentar alteracions conductuals, ja que a causa de les seues característiques se senten diferents de la majoria dels xiquets de la seua edat. Entre els diferents factors causants d'aquestes alteracions, es troben: la sensibilitat social, el context familiar, la disincronía, etc. A continuació es presenten una bona part de trets comuns pel que fa a les seues característiques, considerant principalment tres àrees: intel·lectuals, socials i emocionals.
Quant a les característiques intel·lectuals, la principal peculiaritat d'aquests alumnes és la seua alta capacitat intel·lectual, ja que manifesten una intel·ligència excepcional per la facilitat i rapidesa a aprendre, combinar i utilitzar coneixements. En general, tenen una gran capacitat d'abstracció i inusual capacitat per a processar la informació, a causa que tenen una atenció i memòria més àmplia i posseeixen una major facilitat per a automatitzar les destreses i procediments mecànics. Aquest tipus d'alumnes presenten una gran habilitat per a resoldre situacions problemàtiques i una tendència a examinar l'inusual i establir nexes de relació entre conceptes que aparentment no els tenen.

Una altra de les característiques que els revela és la bona habilitat verbal, així com una bona comprensió de les subtileses del llenguatge, ja que utilitzen un vocabulari i unes expressions bastant inusuals per al seu desenvolupament maduratiu. A més, destacar que tenen un elevat nivell de creativitat en els seus treballs, aportant diferents punts de vista, idees noves i oferint solucions originals.
Atenent a les característiques socials, aquest tipus d'alumnes posseeixen diferents expectatives en les quals influeix l'edat, el gènere, i el context cultural i social. Són alumnes perfeccionistes, hipersensibles i persistents a mantenir el seu punt de vista, ja que solen tenir poca tolerància als seus errors, i als dels seus iguals. En ocasions, s'imposen objectius molt alts a causa de la seua alta motivació interna cap al coneixement, però convé recordar que és necessari plantejar metes que siguen assumibles perquè no es produïsca un bloqueig emocional.


D'altra banda, i a l'hora d'interactuar amb els seus iguals, aquest alumnat sol evitar la demostració de les seues capacitats per a no ser rebutjats per la resta dels seus companys. Aquest fet, pot desembocar en un baix rendiment acadèmic i fins i tot en fracàs escolar.
Respecte a les seues característiques emocionals, presenten un elevat nivell d'autoconeixement i despreocupació per les normes socials. A més, solen expressar amb profunditat i de manera espontània els seus sentiments i conviccions, ja que són alumnes amb un agut sentit de la llibertat, humor i justícia.

Encara que les característiques mostrades anteriorment poden servir com a criteris d'identificació d'aquests alumnes, destacar que no sempre se solen donar totes com bé assenyalen els experts en el tema.      

No hay comentarios:

Publicar un comentario