L'aula excepcional
es defineix com un espai educatiu on els alumnes treballen una temàtica, que
pot ser triada per ells, i amplien els seus coneixements amb tècniques d'estudi
com: mapes conceptuals, resums, esquemes, subratllat de textos, etc. A més, es
pretén que els alumnes treballen de manera lúdica i significativa els
continguts que marca el Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell pel qual
s'estableix el currículum de l'Educació primària a la Comunitat Valenciana amb
l'objectiu d'enriquir i ampliar el seu procés d'ensenyament-aprenentatge
.
En l'aula es
treballa a través de xicotets grups heterogenis de 4-6 alumnes. cal destacar
que la selecció dels components del grup la realitza el tutor amb la
col·laboració dels especialistes amb la finalitat de crear grups funcionals que
potencien al màxim l'heterogeneïtat en el grup tant a nivell cognitiu com a
nivell conductual.Així mateix,
destacar que en aquest aula no s'utilitza com a tal el llibre de text, sinó que
s'introdueixen les propostes didàctiques a través d'esquemes, jocs interactius i activitats on es defineix
un objectiu clar que es pretén aconseguir i a partir d'aquest instant, es
transforma el procés d'aprenentatge i coneixements en un joc amb diferents
nivells de dificultat, amb reptes que aconseguir i una sèrie de recompenses que
retroalimenten el procés.
D'altra banda,
destacar que les propostes que es duen a terme es recolzaran, sempre que siga
possible, en experiències pràctiques i en la manipulació d'objectes partint
sempre del nivell de desenvolupament dels alumnes, així com dels seus
aprenentatges previs possibilitant d'aquesta manera que realitzen aprenentatges
més significatius.
Quant a la
distribució i organització dels temps, cal tenir en compte que aquest aspecte
està íntimament lligat amb la tasca a desenvolupar, si bé es tracta
d'organitzar les activitats diàries de forma flexible, entenent per açò:
- Alternar
activitats col·lectives amb individuals.
- Compaginar les
activitats que requerisquen major concentració amb aquelles que menys ho
requerisquen.
Per tant, al
començament de cada proposta didàctica, el docent encarregat de l'aula
excepcional realitza una avaluació dels coneixements previs del tema, que permeta
desenvolupar un aprenentatge constructiu. S'inicien les sessions amb activitats
motivadores i dinàmiques per als alumnes (vídeo, activitat PDI, presentació de
l'activitat a realitzar). Així mateix, durant el procés, el mestre planifica
les sessions establint moments de treball col·lectiu i individual afavorint
així la comprensió dels continguts plantejats per a cada nivell educatiu. En
finalitzar el procés, es realitza una valoració tant dels continguts
conceptuals com dels procedimentals i actitudinals. Els propis alumnes també
realitzen una valoració els seus aprenentatges la qual cosa enriqueix encara
més el procés d'ensenyament-aprenentatge que es duu a terme.
En definitiva, es
considera de vital importància tractar de fomentar l'aprenentatge actiu i el
més autònom possible, per part de l'alumnat, que s'enriqueix encara més amb la
incorporació de les noves tecnologies a través de presentacions dinàmiques en
powerpoint, vídeos i jocs interactius, que motiven i accentuen l'atenció de les
tasques realitzades en l'aula. L'aula excepcional
part d'una metodologia en la qual es pretén alternar moments de treball
col·lectiu amb uns altres en què les tasques siguen de caràcter individual. Per
a açò, es té en compte les següents consideracions:
Quant al treball en equip:
Es pretén potenciar
la interdependència positiva de manera que en organitzar les experiències
d'aprenentatge s'aconseguisca que els alumnes comprenguen que es necessiten uns
a uns altres per a aconseguir els objectius proposats, facilitant d'aquesta
manera la inclusió de tots els components del grup i el suport mute entre els
iguals. A més, es considera de vital importància comprovar que dins del treball
es done un repartiment equilibrat de les responsabilitats i tasques a assumir
per cadascun dels components del grup amb la finalitat d'evitar possibles
problemes conductuals.
Així mateix,
s'entrenen pacient i sistemàticament les diferents destreses que possibiliten
el treball en equip amb l'objectiu de formar persones competents en el treball
en grup. Finalment, pel que fa a l'alumnat doblement excepcional, el treball en
xicotet grup pot resultar idoni perquè aprenguen a acceptar i a treballar amb
altres persones, a explorar i ampliar els seus interessos.
Quant al treball individual:
El procés d'ensenyament-aprenentatge
es troba, en una primera fase, molt guiat però de manera progressiva s'intenta
que els alumnes adquirisquen una major autonomia i independència a l'hora de
consultar diverses fonts documentals i manejar amb soltesa els diferents recursos
al seu abast. Per a açò, el docent d'aquesta aula és l'encarregat d'ensenyar
als alumnes un conjunt d'eines, fonamentalment lògiques, que ajuden a millorar
el rendiment i faciliten el procés d'estudi.
Per açò, gran part
de la tasca del docent s'ha de centrar a treballar amb els alumnes les
tècniques d'estudi que s'aprenen amb la pràctica, com la lectura comprensiva,
fer mapes conceptuals, subratllar amb diferents colors, etc. Amb la intenció
d'ajudar als alumnes a organitzar la informació d'una manera coherent i lògic
perquè l'aprenentatge siga realment significatiu i connecte amb els
coneixements i idees prèvies de l'alumnat.
Finalment, pel que
fa a l'alumnat doblement excepcional, se'ls dóna l'oportunitat d'aprendre
d'acord amb el seu estil independent i creatiu, desenvolupant habilitats
referides a la recerca, el mètode científic i l'estil de presentació de
qualsevol treball.
No hay comentarios:
Publicar un comentario