martes, 6 de diciembre de 2016

L’AULA EXCEPCIONAL PER ALUMNES AMB TDAH I ALTES CAPACITATS



L'aula excepcional es defineix com un espai educatiu on els alumnes treballen una temàtica, que pot ser triada per ells, i amplien els seus coneixements amb tècniques d'estudi com: mapes conceptuals, resums, esquemes, subratllat de textos, etc. A més, es pretén que els alumnes treballen de manera lúdica i significativa els continguts que marca el Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell pel qual s'estableix el currículum de l'Educació primària a la Comunitat Valenciana amb l'objectiu d'enriquir i ampliar el seu procés d'ensenyament-aprenentatge
.
En l'aula es treballa a través de xicotets grups heterogenis de 4-6 alumnes. cal destacar que la selecció dels components del grup la realitza el tutor amb la col·laboració dels especialistes amb la finalitat de crear grups funcionals que potencien al màxim l'heterogeneïtat en el grup tant a nivell cognitiu com a nivell conductual.Així mateix, destacar que en aquest aula no s'utilitza com a tal el llibre de text, sinó que s'introdueixen les propostes didàctiques a través d'esquemes,  jocs interactius i activitats on es defineix un objectiu clar que es pretén aconseguir i a partir d'aquest instant, es transforma el procés d'aprenentatge i coneixements en un joc amb diferents nivells de dificultat, amb reptes que aconseguir i una sèrie de recompenses que retroalimenten el procés. 
 
D'altra banda, destacar que les propostes que es duen a terme es recolzaran, sempre que siga possible, en experiències pràctiques i en la manipulació d'objectes partint sempre del nivell de desenvolupament dels alumnes, així com dels seus aprenentatges previs possibilitant d'aquesta manera que realitzen aprenentatges més significatius.
Quant a la distribució i organització dels temps, cal tenir en compte que aquest aspecte està íntimament lligat amb la tasca a desenvolupar, si bé es tracta d'organitzar les activitats diàries de forma flexible, entenent per açò:
- Alternar activitats col·lectives amb individuals.
- Compaginar les activitats que requerisquen major concentració amb aquelles que menys ho requerisquen.
Per tant, al començament de cada proposta didàctica, el docent encarregat de l'aula excepcional realitza una avaluació dels coneixements previs del tema, que permeta desenvolupar un aprenentatge constructiu. S'inicien les sessions amb activitats motivadores i dinàmiques per als alumnes (vídeo, activitat PDI, presentació de l'activitat a realitzar). Així mateix, durant el procés, el mestre planifica les sessions establint moments de treball col·lectiu i individual afavorint així la comprensió dels continguts plantejats per a cada nivell educatiu. En finalitzar el procés, es realitza una valoració tant dels continguts conceptuals com dels procedimentals i actitudinals. Els propis alumnes també realitzen una valoració els seus aprenentatges la qual cosa enriqueix encara més el procés d'ensenyament-aprenentatge que es duu a terme.


En definitiva, es considera de vital importància tractar de fomentar l'aprenentatge actiu i el més autònom possible, per part de l'alumnat, que s'enriqueix encara més amb la incorporació de les noves tecnologies a través de presentacions dinàmiques en powerpoint, vídeos i jocs interactius, que motiven i accentuen l'atenció de les tasques realitzades en l'aula. L'aula excepcional part d'una metodologia en la qual es pretén alternar moments de treball col·lectiu amb uns altres en què les tasques siguen de caràcter individual. Per a açò, es té en compte les següents consideracions:

Quant al treball en equip:

Es pretén potenciar la interdependència positiva de manera que en organitzar les experiències d'aprenentatge s'aconseguisca que els alumnes comprenguen que es necessiten uns a uns altres per a aconseguir els objectius proposats, facilitant d'aquesta manera la inclusió de tots els components del grup i el suport mute entre els iguals. A més, es considera de vital importància comprovar que dins del treball es done un repartiment equilibrat de les responsabilitats i tasques a assumir per cadascun dels components del grup amb la finalitat d'evitar possibles problemes conductuals.
Així mateix, s'entrenen pacient i sistemàticament les diferents destreses que possibiliten el treball en equip amb l'objectiu de formar persones competents en el treball en grup. Finalment, pel que fa a l'alumnat doblement excepcional, el treball en xicotet grup pot resultar idoni perquè aprenguen a acceptar i a treballar amb altres persones, a explorar i ampliar els seus interessos.

Quant al treball individual:

El procés d'ensenyament-aprenentatge es troba, en una primera fase, molt guiat però de manera progressiva s'intenta que els alumnes adquirisquen una major autonomia i independència a l'hora de consultar diverses fonts documentals i manejar amb soltesa els diferents recursos al seu abast. Per a açò, el docent d'aquesta aula és l'encarregat d'ensenyar als alumnes un conjunt d'eines, fonamentalment lògiques, que ajuden a millorar el rendiment i faciliten el procés d'estudi.
Per açò, gran part de la tasca del docent s'ha de centrar a treballar amb els alumnes les tècniques d'estudi que s'aprenen amb la pràctica, com la lectura comprensiva, fer mapes conceptuals, subratllar amb diferents colors, etc. Amb la intenció d'ajudar als alumnes a organitzar la informació d'una manera coherent i lògic perquè l'aprenentatge siga realment significatiu i connecte amb els coneixements i idees prèvies de l'alumnat.
Finalment, pel que fa a l'alumnat doblement excepcional, se'ls dóna l'oportunitat d'aprendre d'acord amb el seu estil independent i creatiu, desenvolupant habilitats referides a la recerca, el mètode científic i l'estil de presentació de qualsevol treball.

No hay comentarios:

Publicar un comentario