martes, 6 de diciembre de 2016

L’ALUMNE AMB TDAH I ALTES CACITATS A L’ESCOLA



En aquesta entrada, es descriuen algunes situacions que poden presentar-se en l'escola que deriven de la problemàtica d'aquest tipus d'alumnes i que poden limitar la seua capacitat d'aprenentatge. A més, s'inclouen estratègies didàctiques que han sigut aportades per diferents autors reconeixent-les com a adequades per a afavorir una resposta educativa adequada a la seua condició d'excepcional.

Els sistemes educatius basen generalment l'aprenentatge en la repetició d'una sèrie de rutines amb l'objectiu que el xiquet “interioritze” els continguts a ensenyar. Aquest tipus d'alumnes, en general, posseeixen una gran capacitat de comprensió que els permet captar els conceptes ràpidament i fins i tot avançar per si mateixos i traure un altre tipus de conclusions. El repetir desenes d'activitats ho veuen innecessari perquè s'adonen que no van a aprendre més, ja que són conscient que ho dominen. Aquest procedir igualitari del sistema educatiu que els discrimina, és a dir que els impedeix evitar les tasques avorrides i rutinàries perquè no siguen vistos com uns privilegiats; els produeix avorriment i desmotivació fet que provoca l'aparició de conductes inadequades en l'aula. 


Aquesta contradicció és la que porta a especialistes i orientadors a dilemes que no sempre es resolen de forma òptima per a l'alumne i li creen situacions inestables. Webb et al., ho plasmen en “Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adutls” (2004, pàg.44-45) reproduint el testimoniatge d'uns pares: El diagnòstic de la doble excepcionalitat del TDAH i altes capacitats és sens dubte un cercle viciós. Aquests xiquets no semblen encaixar bé enlloc. El que hem viscut amb el nostre fill, ara de 14 anys d'edat, és que generalment s'han centrat més en els seus punts febles (els símptomes del TDAH) que en els seus punts forts (la seua alta capacitat). Açò està en contrast amb el que necessita, perquè sabem que els símptomes del TDAH milloren quan té els reptes apropiats. Per açò, quan es veu obligat a treballar en un entorn sense reptes, ell lluita per a acabar el treball i llavors se li etiqueta com “desmotivat”. A més destacar que sovint, se li ha negat un desafiament apropiat a causa dels seus símptomes de TDAH.
En aquest sentit, la falta de mesures de flexibilització escolar en alumnes doblement excepcionals pot portar-los, com hem comentat en l'apartat anterior, a una inadaptació escolar que pot provocar estats d'ansietat de diferent grau, conductes disruptives, inestabilitat emocional, etc. Resulta obvi doncs, que s'han de realitzar adaptacions curriculars per a aquest tipus d'alumnat tenint en compte les característiques de les seues altes capacitats i les dificultats que els pot implicar el TDAH.

No hay comentarios:

Publicar un comentario