Després de
l'explicació de les característiques de l'alumne amb TDAH i AACC es podrà
començar a dissenyar, sobre la base de tota la informació arreplegada
anteriorment, la intervenció educativa que millor s'adapte a l'estil
d'aprenentatge, nivell de competència curricular, creativitat, conducta,
motivació i interessos de l'alumne. cal destacar que, malgrat estar enfocada
als alumnes doblement excepcionals, pot resultar beneficiosa per a la resta de
l'alumnat del centre, sempre que es realitzen les adaptacions necessàries.
D'altra banda, com
s'ha comentat anteriorment, la detecció primerenca dels alumnes que presenten
TDAH i AACC és de vital importància per a desenvolupar una intervenció eficaç
que permeta desenvolupar al màxim les seues potencialitats. Per açò, seria
convenient una correcta interrelació entre l'etapa d'Educació Primària i
Educació Infantil, de manera que se'ls preste una atenció primerenca amb
l'objectiu d'evitar possibles conductes inadequades a causa de la seua falta de
motivació.
En aquesta línia,
en l'apartat següent es presenten algunes respostes educatives per a l'alumnat
amb TDAH i altes capacitats que han sigut suggerides per diversos autors, en
considerar-les adequades per a promoure l'aprenentatge d'aquest tipus
d'alumnes.
Respostes educatives per a alumnes amb TDAH i altes capacitats
L'acceptar que un
alumne pot tenir aqueixa doble excepcionalitat (TDAH i AACC) i l'explorar com
aquestes condicions interactuen en cada individu, serà la manera més òptima
d'enfocar el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. Per açò, a continuació es presenta l'aportació
d'autors com Lovecky (1999) o Flint (2001) que ens van a ajudar a establir uns
criteris generals per a oferir la resposta educativa que aquests alumnes
necessiten del seu entorn.
En l'àmbit escolar:
•Un ambient escolar
estimulant que promoga un major nivell d'atenció en l'alumnat doblement
excepcional i la inhibició de conductes inadequades, explicant alhora amb una
ràtio xicoteta que permeta una supervisió més constant i directa sobre l'alumne.
•Assistir a aules
específiques per a alumnes amb altes capacitats (Lovecky, 1999).
•Manteniment per
part dels docents d'unes expectatives que afavorisquen un “Efecte Pygmalion” en
l'alumne, acreixent la seua confiança en si mateix.
•Abordar continguts
rellevants que motiven a l'alumne doblement excepcional i resulten
significatius per a ell.
•L'ús de les noves
tecnologies, ja que solen ser àrea d'interès per a aquest tipus d'alumnes per
la facilitat que tenen de centrar l'atenció davant aquests estímuls.
•Instrucció
intensiva en habilitats organitzatives i tècniques d'estudi.
•Realització de
teràpies cognitives sobre les expectatives que els alumnes tenen dels altres i
de si mateixos, així com sobre els seus pensaments i sentiments enfront de la
condició doblement excepcional.
•Assessorament i
orientació sobretot per a aquells alumnes que hagen tingut una detecció tardana
de la seua doble excepcionalitat per a acceptar la seua condició, entendre-la i
“fer-li front” (Flint, 2001).
En l'àmbit familiar:
•Ajudar a ajustar
les expectatives respecte a les diferents capacitats i valorar la importància
d'un desenvolupament equilibrat.
•Estructurar la
vida familiar de forma clara i sistemàtica de manera que se li inculque a
l'alumne una disciplina en la seua activitat diària.
•Comunicació amb
l'escola: coneixent la resposta educativa que se li està oferint a l'alumne i
cooperant en tots aquells aspectes de l'educació integral de l'alumne que
siguen susceptibles de col·laboració (Flint, 2001).
Por CristinaMoMarq (Trabajo propio) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) undefined CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], undefined |
No hay comentarios:
Publicar un comentario