martes, 6 de diciembre de 2016

LA GAMIFICACIÓ COM A ESTRATÈGIA METODOLÒGICA PER A ALUMNES AMB TDAH I AACC



En aquest apartat es va a presentar un tipus de metodologia que es podria dur a terme en les nostres aules per als alumnes doblement excepcionals amb l'objectiu d'incrementar la seua motivació i disminuir les seues conductes inadequades a través d'un procés d'ensenyament- aprenentatge lúdic i motivador.

En l'ensenyament del segle XXI els alumnes demanden una sèrie de reptes i necessitats que l'escola no pot ignorar. Per açò, es presenta la gamificació, una manera de treballar a través de l'aplicació d'elements conceptuals propis del disseny de videojocs a entorns diferents del joc com l'educació. Açò vol dir que, es pretén la incorporació de les característiques dels videojocs que impulsen a jugar i seguir jugant als jugadors per a així impulsar als discents a realitzar accions que els porten a aprendre i a persistir, implicats en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge.  L'objectiu és incorporar elements dels jocs que modifiquen la conducta dels alumnes i intensifiquen la seua interacció amb l'entorn d'aprenentatge.

La gamificació de l'aula es pot realitzar a través de la incorporació de les següents característiques al disseny dels nostres entorns educatius:

  1. Elements narratius que proporcionen motivació inicial, intrínseca i a llarg termini: Per a la incorporació d'aquest element s'ha de crear un entorn en el qual l'alumne es veja compromès en una aventura èpica.
  2. Sistemes de xicotetes recompenses per accions: Aquestes xicotetes recompenses porten al nostre alumnat a fer el que els seus professors volen que facen parar aprendre i els proporcionen reforç i motivació a curt termini però mantinguda d'una manera constant.
  3. Elements de personalització: Els elements personalitzadors pretenen proporcionar motivació a diferents tipus d'alumnes mitjançant la realització de diverses activitats voluntàries que els permeten escollir entre diferents opcions i personalitzar la seua identitat en l'entorn i la seua pròpia experiència d'aprenentatge, com per exemple, triant les temàtiques que desitgen treballar.
  4. Elements de proximitat: S'intentarà establir un sistema de proximitat en línia amb el professor i els seus iguals. Per a açò, des del primer dia de classe, i comptant amb l'ajuda de les noves tecnologies, es comptarà amb un blog de la classe (realitzat pel docent) en el qual es penjaran les activitats i recursos que necessiten per a treballar la temàtica que s'estiga donant.
  5. Component lúdic: S'introdueixen activitats que parteixen dels seus interessos, interactives, significatives i divertides amb l'objectiu que els alumnes treballen els continguts presentats i adquirisquen les competències que nostra aula pretén fomentar.


En síntesi, la gamificació permet aplicar a l'aula els tres principis bàsics en els quals es basa qualsevol tipus de joc: la mecànica del joc, les dinàmiques i els components del joc. Tot açò, permet involucrar a l'alumne de manera dedicada i divertida en les activitats que es pretenen realitzar en l'aula. Dins d'aquestes podem trobar el guanyar punts, pujar de nivell, obtenir premis, destacar en posicions de classificació, etc. Per açò, es considera important la gamificació com una alternativa de recolze en els processos d'ensenyament-aprenentatge per a aquest tipus d'alumnes a causa de les següents raons:

  •  Estimula i fa més atractiva la participació dels estudiants.
  • Simplifica les activitats difícils.
  • Motiva la participació constant.
  • Crea una retroalimentació positiva a través de recompenses.
  • Promou la perseverança i el triomf.
  • Augmenta la companyonia.
  • Ajuda a construir una identitat pròpia.
  • Transforma activitats avorrides en divertides i interessants.
  • Fomenta la comunicació entre iguals.
  • Crea ambients de confiança.

En la pestanya “Vídeos” d’aquest blog, es presenta un vídeo sobre un model educatiu basat en la gamificació on a través de la creació d'un joc en línia alumnes de 5º de EP aprenen conceptes de manera més lúdica i motivadora (Vegeu vídeos).

No hay comentarios:

Publicar un comentario