En aquest apartat,
es descriuen algunes situacions que poden presentar-se en l'aula que deriven
dels dèficits en el funcionament executiu que s'han identificat en el TDAH i de
la seua conducta no adaptativa.
Segons Cooper
(1996), si bé les capacitats d'aquests alumnes solen ser altes respecte als
seus iguals, les seues dificultats radiquen que el seu acompliment és erràtic i
variable: en unes ocasions és molt alt, creatiu i enginyós, però en unes
altres, es troba per sot del que s'espera d'ells. Es mostren desconcertats i
desmotivats, o realitzant altres tasques.
En aquesta línia,
Raggi i Chronis (2006) exposen que, segons els símptomes que manifesten
l'alumne, és possible identificar conductes inadequades que podrien interferir
en els processos d'ensenyament-aprenentatge. Fiten que, en ocasions, aquestes
conductes inadequades repercuteixen en la percepció que el mestre té sobre
l'alumne, generant atribucions negatives sobre les seues capacitats, per la
qual cosa el coneixement del trastorn és un factor decisiu per a l'establiment
d'actituds i conductes positives del docent.
En primer lloc, el
símptomes de inatenció s'evidencien en temps d'atenció més curts i distraccions
freqüents; dificultats per a escoltar en classe, seguir instruccions o regles
de les activitats, més dificultat i lentitud per a tornar a les activitats quan
han sigut interrompudes; els resulta complex organitzar i executar conductes en
temps establits (Barkley, 1997; Cooper, 1996); Raggi i Chronis, 2006). En segon lloc, pel
que fa als símptomes d'hiperactivitat, poden ser particularment problemàtics en
el context escolar, on l'autocontrol és necessari i valorat (Semrud-Clikeman,
2011). Les conseqüències negatives en el funcionament acadèmic sorgeixen per les
dificultats per a mantenir-se en el lloc on se li assigna, la interrupció als
seus iguals i el desenvolupament de patrons conductuals desorganitzats
(Barkley, 1997; Cooper, 1996); Raggi i Chronis, 2006).
D'altra banda, els
símptomes de impulsivitat poden portar a aquests alumnes a: tenir menys
destreses per a solucionar problemes,
s'enfronten amb problemes d'organització per a estudiar i dur a terme
projectes a llarg termini; estratègies de memòria menys eficients; lliuren
treballs incomplets, desorganitzats i descurats (Barkley, 1997; Cooper, 1996);
Raggi i Chronis, 2006).
Finalment, destacar
que davant tal situació es demanda al docent una òptima formació pel que fa al
trastorn, ja que com indica Beltrán (2003), si el mestre comprèn l'origen i
desenvolupament del trastorn va a estar en condicions de modificar la seua
conducta en un sentit positiu i brindar una resposta educativa que millore els
processos d'aprenentatge de l'alumne.
No hay comentarios:
Publicar un comentario